Tags

, , , ,

FibromyalgiLivet er en reise på en ustabil berg- og dalbane. Det går både opp og ned, men noen ganger også til siden. I det siste har livet mitt vært “all of the above”. Jeg har fibromyalgi, og det ustabile været vi har hatt på Vestlandet har gitt meg både smerter og stivhet. (Dette kalles: Barometri: forverring ved værskifte). Legen min bestemte at jeg måtte sykemelde meg en uke, men mer enn det gikk jeg ikke med på. Så nå sliter jeg meg gjennom dagene så godt jeg kan. Jeg kan heldigvis sette meg ned endel på jobb og det hjelper. Litt smertestillende hjelper og, nok til at jeg kan gjøre jobben min.

Jeg har en fantastisk mann som tar på seg husarbeid, matlaging og alle andre plikter jeg ikke får til akkurat nå. Jeg har bare krefter til å gå på jobb, når jeg kommer hjem er jeg helt gåen og må stappe i meg smertestillende.

Jeg fikk diagnosen Fibromyalgi som 20 åring og har derfor levd med det lenge. En periode var jeg så dårlig at jeg hadde både rullestol og handikappkort. Men jeg er blitt bedre, heldigvis! De to-tre siste årene har vært fine og med lite smerter. Det gjør at jeg blir ekstra lei meg nå som smertene er tilbake. Jeg fokuserer litt for mye på hva jeg ikke kan og for lite på at jeg har vært nesten smertefri i flere år og derfor godt kan bli det i flere år tiFibromyalgil.

Fibromyalgi hører inn under muskel-, skjelett- og bindevevs- sykdommer. Sykdommen er kronisk, og hovedsymptomet er smerter i  muskulatur og ledd, i såkalte “tenderpoints” (ømme punkter). I tillegg opptrer ofte symptomer som muskelstivhet, utpreget tretthet, søvnforstyrrelser, kraftløshet, hovenfornemmelse, svimmelhet, hodepine og magebesvær. Fibromyalgi kan best forståes som en biosykososial lidelse der både biologiske, psykologiske og sosiale forhold kan bidra til å utløse og opprettholde den. Den kan også være genetisk (arvelig).

Jeg har funnet ut at det hjelper å ta tilskudd av Magnesium og Omega3. Magnesium: Små mengder magnesium bidrar til å frigjøre energi fra maten og å bygge nye celler, får musklene til å slappe av og virker forebyggende på høyt blodtrykk.  4-600 mg magnesium på kvelden kan bedre søvn, motvirke kramper i muskulaturen (særlig legger) og lindre smerter. Omega 3: Disse påvirker bl.a. glatt muskulatur, trombedannelse og betennelser/inflammasjoner. Økt inntak av Omega-3 vil hemme Omega-6-prostaglandinsyntesen på samme måte som NSAIDs og COX-2-hemmere. (Dvs. på samme måte som Ibux, Ibumetin, Naproxen osv)

Handle with careI dag har jeg slappet av etter at jeg kom hjem fra jobb. Rett og slett sittet rett opp og ned i sofaen med laptopen på fanget. Så nå føler jeg meg ikke så verst! Alle timer uten smerter er solstråler i livet mitt! Jeg prøver også å tenke positivt, tenke på at en ikke er til for å krympe til en blir mindre men tvertimot til for å blomstre til en blir mer! Er jeg riktig heldig er dette bare et midlertidig “settback”, så snart solen begynner å skinne skal jeg blomstre til å bli mer, og til mindre smerter.

Kilder: Norges Fibromyalgi Forbund, Dr. Roald Strand, Kilden Helse i Oslo, Forsker Anna Haug og Olav Albert Christophersen, universitetet for miljø- og biovitenskap

Lagre

Lagre

Lagre