Tags

, ,

En ny søndag og en ny smakebit fra boken jeg leser. Dette er et boktema hos bloggen Flukten fra virkeligheten, hvor du også kan finne en masse smakebiter fra forskjellige blogger. Det nærmer seg jul og juleferie og neste lørdag drar vi avgårde. Vi får se hvordan det blir med innleggene mine da. Men i dag skal jeg hvert fall dele med meg en smakebit. Boken jeg akkurat har begynt på nå er Ready Player One av Ernest Cline og smakebiten er fra side 11:

Begravelsesbyrået forsvinner, og scenen endres nok en gang. Halliday står nå foran døren til et enormt bankhvelv. «Hele mitt gods, inkludert en kontrollerende andel aksjer i mitt selskap, Gregarious Simulation System, skal fryses fram til den tid vilkårene i mitt testament fullbyrdes, Den første til å oppfylle vilkårene vil arve hele min formue, for øyeblikket verdsatt til mer enn to hundre og førti milliarder dollar.»

Året er 2045. Verden er blitt et tilnærmet ubeboelig sted der lovløshet, store korporasjoner, fattigdom og energikriser har drevet en hel befolkning over i en massiv virkelighetsflukt. Wade Watts gjør som resten av verden og rømmer de nedtrykkende omgivelsene ved å bruke hver våkne time koblet inn i OASIS, et virtuelt utopi som lar deg være hvem du vil, hvor du vil. Et sted der du kan leve, spille, lære og forelske deg. Og i denne virtuelle verdenen har OASIS’ skaper skjult en rekke umulige gåter som kan gi den som løser dem en enorm formue, og enda større makt. I årevis har millioner deltatt i jakten på den absolutte pris, og i årevis har jakten ført de lenger bort fra den bistre virkeligheten som omgir dem. For å finne løsningen på gåten har OASIS’ geniale, og gale, opphavsmann sørget for at alle må fordype seg i hans egne besettelser for å finne løsningen. Og besettelsen? Åttitallets populærkultur. Men virkelighetsflukten blir et spill om liv og død da Wade Watts en dag plutselig snubler over løsningen på den første gåten. Referansene strekker seg fra John Hughes komplette filmografi til Pac-Man, og gjør Ready Player One til en hysterisk morsom og tankevekkende hyllest til tiåret alle elsker å hate.